Avoin kysymys, johon päättäjät eivät ole vastanneet

Alla oleva kirjoitus oli Savon Sanomissa ja Warkauden Lehdessä. Johtava virkamies vastasi mutta yhdeltäkään päättäjältä en ole saanut minkäänlaista vastausta! Miksi?

Avoin kysymys hyvinvointialueen päättäjille, virkamiehille ja heille, joilla on valtaa päättää kotipalvelusta

Arvoisa päättäjä, virkamies tai muu toimija, kotipalvelun asiakkuus alkaa asiakkaan näkökulmasta pakkotilanteessa. Ihmisen toimintakyky on syystä tai toisesta ohentunut niin, että ilman apua on mahdotonta enää selvitä omin voimin tai pelkästään omaisen avustuksella. Kotipalvelun tarve määritellään viranomaisen toimesta kunnon ja olosuhteiden perusteella. Itse asiakkaalla on mahdollisuus kertoa omasta tilanteestaan ja omaistakin kuunnellaan mutta itse päätös tehdään tarvearviointien perusteella vain ammattilaisen näkökulmasta. Tätä menetelmää perusteellaan yhdenvertaisen ja tasa-arvoisen kohtelun kulmakivenä.

Kun tämä prosessi on läpikäyty ja päätetty saako asiakas kotihoitoa vai ei, siirrytään myönteisen päätöksen jälkeen arvioimaan tuntimäärä ja maksu kuukausitasolla. Maksu määräytyy asiakkaan tulojen mukaan mutta pienilläkin tuloilla maksuista tulee useita satoja euroja.

Tämän vuoden alussa astui hyvinvointialue palveluntuottajaksi ja välittömästi maksut harmonisoitiin, mikä ei missään kunnassa alentanut maksuja vaan päinvastoin. Samalla monelta kotipalvelunasiakkaalta nipistettiin palveluun oikeuttavia tunteja maksun noustessa. Nyt sitten kevään aikana selvisi, että pyykkihuolto on myös kotipalvelulla erillismaksun takana. Jos asiakkaan pyykit pestään vaikkapa vaan kotikoneella, on lisämaksu kuussa 60€. Tällainen käytäntö on kuulemani ollut käytössä joissakin kunnissa jo ennen hyvinvointialueen aloittamista, joten siinäpä olikin oiva harmonisoinnin kohde koskemaan koko aluetta. Viimeisimpänä, mutta ei suinkaan vähäisimpänä, kotipalvelu on ilmoittanut, että heidän työntekijänsä eivät enää käynnistä asiakkaan astianpesukonetta. On kuulemma liian suuri vastuu yksittäiselle työntekijälle, jos hän laittaa astianpesukoneen päälle ja muutaman tunnin kuluttua seuraava kävijä kiertää hanat kiinni. Ihmiset, jotka eivät osaa välttämättä painaa edes turvaranneketta, voidaan ilman ja suuremmitta vastuukeskusteluja jättää yksin touhuamaan omiaan tai kaatuilemaan mutta mekaanista tiskikonetta ei!

Arvoisat päättäjät tämäkö on hyvinvointialueen linja kohdeltaessa ikäihmisiä? Onko tämä aitoa kotona asumisen tukemista? Kysyessäni eräältä virkahenkilöltä näitä asioita sain vastauksen, että jatkossa tullaan entistä enemmän vaatimaan/sälyttämään tehtäviä omaisille. Entäs, jos omaisia ei ole tai he asuvat kaukana? Yllä olen nostanut vain muutaman esimerkin kotihoidon nykyisistä toimintamalleista. Kysynkin nyt arvoisat päättäjät, eikö 60€:n hinnankorotus ole melkoinen siivu varsinaisen hoitomaksun kylkeen? Toisekseen, eikö vanhuksella ole oikeus hyvässä vanhuudessa syödä puhtailta lautasilta ja kulkea puhtaissa vaatteissa? Arvoisat päättäjät ja muut asianosaiset, mistä elementeistä rakentuu turvallinen vanhuus teidän mielestänne ja kuinka sitä tuette niin päätöksenteossa kuin mahdollisissa työtehtävissännekin? Kuinka määrittelisitte kotihoidon perustehtävät pitäen mielessä hyvän ja turvallisen vanhuuden vaatimuksen?

Viimeisenä kysyn, kuinka aiotte parantaa hyvinvointialueella ikä-ihmisten hyvinvointia niin kotipalvelussa, palveluasumisessa kuin ikääntyvän kuntalaisenkin kohdalla? Kuinka hyvinvointialue tulee tukemaan ja kehittämään omaisten jaksamista heidän vaativassa tehtävässään? Kuinka runsaasti on suunniteltu jyvittää tehtäviä lisää omaisille?

Olen valmis keskustelemaan kaikista kotihoidossa kohtaamistani epäkohdista tarkemmin.

Leena Salo

040 755 0112